Köszöntő!

Üdvözlök mindenkit a T.O.M.A.K.U. azaz a Tolna Megyei Anime Klub hivatalos blogján. A klub a japán kultúrával, művészetekkel és természetesen a japánból érkező,különféle dolgokkal is foglalkozik még,többek közt az animékkel és a mangákkal. Itt most sokakban felmerülhet mik is ezek: az animék nem mások mint a japán animációs filmek a manga pedig ezeknek a képregény változata.A klubunk azért alakult meg hogy a Tolna megyei rajongóit ezeknek a műfajoknak összegyűjtse és a találkozókon sok új barátság születhessen valamint hogy későbbi nagyobb céljaink is megvalósulhassanak például hogy szekszárdon AnimeCont rendezhessünk.

Reméljük hogy eltaláltok hozzánk és ti is megtaláljátok majd a nektek tetsző dolgokat a klubunkban és hogy valamelyik meeten majd találkozunk.

Üdvözlettel:T.O.M.A.K.U. Team

2010. március 18., csütörtök

+J-infó: A hagyományos japán vonatok is sebességrekordot dönthetnek


Ha a rekordsebességgel száguldó japán vonatokról esik szó, a legtöbb embernek a shinkansen nevű szuperexpressz vonalak jutnak eszébe, amelyeken gyakran 300 km/óra feletti tempóval suhannak az ország egyik végéből a másikba a szerelvények. De a villámgyors utazásra nem csak a shinkansenek képesek: egy új fajta, de a hagyományos vonalakon közlekedő "limited express" már olyan sebességet képes elérni, amit korábban csak a szuperexpressz járatoknál láthattunk.

Keisei vasúttársaság új skyliner gyorsjárata július 17-én áll szolgálatba Kanto régió legnagyobb nemzetközi repülőtere és a japán főváros között. A Narita Sky Acces nevű szerelvény legnagyobb sebessége 160 km/óra lesz, amivel a Narita repülőtér 2. terminálja és a tōkyōi Nippori állomás közötti 64 kilométeres utat- a március 17-én végrehajtott első tesztüzem alapján - a jelenlegi 51 perces menetidő helyett körülbelül 36 perc alatt lehet majd megtenni. Az egy útra érvényes jegy ára 2400 yen (kb. 5000 forint).
Világviszonylatban az adott ország fővárosából a nemzetközi repülőteréig tartó út menetidejét rangsorolva Japán a 4. helyen áll. Angliában a londoni Heathrow-ra 16 perc alatt, a párizsi Charles de Gaulle-ra 29 perc alatt, az olasz főváros repülőterére pedig 30 perc alatt lehet a leggyorsabb vonattal eljutni. Japánban a legnagyobb vasúttársaság járata, a JR Narita Express 90 perc alatt teszi meg a Narita-Shinjuku távolságot.

A főváros és a repülő tér közötti lerövidülő menetidő azonban nem minden. A vonatot egy új tervezésű forgóvázzal szerelték fel, ami elméletileg a 300 km/órás sebességnél is stabil futást biztosít. Emellett olyan erős tárcsafékeket kapott, amit eddig csak a shinkansen járatoknál használtak. Hasonló modellek akár az ország összes keskeny nyomtávú vonalán közlekedhetnének, ha nem vonatkozna rájuk korlátozás. (Jelenleg a törvényileg engedélyezett sebesség maximálisan 130 km/óra.)

A japán közlekedési minisztérium egyik rendelete szerint ugyanis a normál síneken közlekedő járműveknek hirtelen stop esetén 600 méteren belül meg kell állniuk. Ez az előírás azért is igen fontos, mert a legtöbb helyi viszonylatú személyvonat vonalszakaszai lakott területeken vagy más közlekedési utakat keresztezve haladnak, így bármikor előfordulhat balesetveszélyes helyzet vagy más váratlan szituáció.
A Keisei Narita Sky Acces az útvonal egy 19,1 km hosszú részén keresztezés nélküli emelt pályán halad, így ott engedélyt kapott az előírtnál nagyobb sebességre. A zárt vonalon 160 km/órás tempó esetén féktávolsága 1100 méterre nyúlik.

Niigata prefektúrában már több éve hasonló sebességgel közlekedik a Hakutaka "Limited Express", ami a fentivel egyező okok miatt kapott kivételt a jogszabály alól: 59,5 km hosszú vonalának nagy része emelt sínpályán vagy alagútban halad. Két északi fősziget, Honshū és Hokkaidō között a Seikan alagútban 140 km/óra a maximális megengedett sebesség.

A hagyományos helyközi személyvonatok menetidejének rövidítésére tehát technológiailag adott a lehetőség Japánban. A kérdés csak az, az új modellek féktávolsága belül marad-e az előírt 600 méteren? A normál személyvonatok sebességrekordját a JR East egyik szerelvénye állította be 1989-ben 130 km/órával. A cég szakemberei szerint nem számítanak a shinkansenből átvett műszaki eljárások, mert kizárt, hogy a sűrű kereszteződésekkel rendelkező járatok a közeljövőben komolyan növelni tudják sebességüket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése